Hoe ziet jouw administratie eruit? Heb je een stapel bakjes op je bureau en een aantal dikke mappen in de kast staan met de administratie van voorgaande kalenderjaren? Pak je af en toe de stapel te betalen facturen erbij en bel je de debiteuren na? Het is helemaal niet zo vreemd als je zo werkt. Veel kleinere, maar ook grotere ondernemingen doen dit. Maar wie houdt van inzicht en overzicht, kan overwegen om het eens anders te proberen. En eerlijk is eerlijk, wie duurzaam wil ondernemen, kan niet zonder inzicht en overzicht. De tijd vraagt erom.
Van papier naar digitaal
Van papier naar digitaal. Voor sommige ondernemers is het ondanks alle ontwikkelingen van de afgelopen jaren nog steeds een grote stap. Want hoe maak je de overgang? Het is altijd goed om de doelen van het digitaliseren van je processen vooraf goed helder te hebben. En om goed rekening te houden met de wet – en regelgeving rondom digitalisering. Maar heb je alles goed bedacht en ingericht? Dan is je administratie altijd up-to-date. Geen rondslingerende facturen meer en uitpuilende bakjes. En hoeveel tijd denk je dat het scheelt als medewerkers iedere dag zelfs maar een paar minuten minder hoeven te zoeken?
Opgeruimde werkplek, opgeruimd hoofd
Inzicht en overzicht in je financiële gegevens lijdt niet alleen tot een opgeruimde werkplek, maar ook tot een opgeruimd hoofd. Overzicht hebben en weten wat je te doen staat, leidt tot minder zorgen. Zelfs als het betekent dat je hard aan de slag moet. Zo zijn er bedrijven, die als start van de dag een digitaal dashboard met elkaar doornemen. Waar moet wat gebeuren en wie is waar verantwoordelijk voor? Als je bedrijfsprocessen geïntegreerd zijn in een digitaal systeem, kost deze afstemming vrijwel geen tijd en moeite. En daarna kan iedereen gericht aan de slag met duidelijke taken, die ook nog eens tot de meest efficiënte resultaten leiden.
Stap maken naar meer financiële gezondheid
Iedereen kan een stap maken naar meer financiële gezondheid. Het belangrijkste is dat je weet hoe je ervoor staat. Thuis helpt een huishoudboekje je daarbij en in je onderneming krijg en hou je je zaken op orde door een goede financiële administratie aan te leggen. Inzicht in je financiën is meer dan je bankrekening in de gaten houden. Het draait om kosten, om groei en winstgevendheid. En om flexibiliteit. Uit je omzet en je kosten kun je interessante informatie halen. Zo weet je of je kosten niet te hoog oplopen, of je omzet wel voldoende groeit en wat de trends zijn in een bepaalde periode. En nog belangrijker, je ziet gelijk waar je moet zoeken om de huidige tendens te veranderen.
Maak jij ook een stap naar meer financiële nachtrust? Een goed boekhoudprogramma maakt dit een stuk makkelijker. Lees er alles over op de website van QOALZ.