Een digitaal dashboard is niet alleen weggelegd voor grote organisaties of technologiereuzen. Ook kleinere en middelgrote bedrijven kunnen juist veel baat hebben bij een digitale hervorming. Om te kunnen innoveren en groeien, is het bijna een voorwaarde om een digitaliseringsslag te maken. Maar hoe doe je dat als je je data bij wijze van spreken nog in een schoenendoos hebt zitten?
Omwenteling naar een datagedreven organisatie
Ieder bedrijf, groot of klein kan de omwenteling maken naar een slimme, datagedreven organisatie. Dashboards en visualisatie winnen snel terrein en dat zal de komende jaren alleen maar sneller gaan. De klassieke manier van verantwoorden bestaat uit een dik pak papier vol met grafieken, tabellen en interpretaties of analyses. Het proberen te begrijpen van deze informatie is meestal tijdrovend en bovendien is het vaak lastig om tussen de informatie in deze brij verbanden te leggen.
Er is een betere oplossing
Natuurlijk kun je de makers van papieren rapportages mooie en gelikte business intelligence tools in handen geven om voortaan de juiste informatie op een scherm te kunnen presenteren. Maar dit is voor veel administratieve en financiële medewerkers simpelweg een te grote uitdaging, zij hebben nu eenmaal een ander vak geleerd. Gelukkig is er een betere oplossing: het digitale dashboard. Wat een dashboard typeert, is dat het informatie visueel maakt. Het is interactief, dynamisch en door iedereen te gebruiken. Zonder opleiding.
Alles met elkaar vergelijken
Met een dashboard kan iedereen zonder enige achtergrondkennis bepalen welke informatie getoond wordt, over welke tijdsspanne, op welk niveau en op welke visuele wijze. Dit hoeven allang niet meer de klassieke grafieken en tabellen te zijn, het kunnen bijvoorbeeld ook stoplichten of thermometers zijn. In het dashboard kun je bovendien alles met elkaar vergelijken. Zoals klanten, producten, teams, regio’s en je rivalen op de markt. Je klikt, je selecteert en voilà, je ziet het. 24/7 altijd actueel. Het dashboard is zonder technische achtergrond te gebruiken.
Binnen enkele jaren ieder bedrijf een digitaal dashboard
Het lijkt vrijwel onvermijdelijk dat ieder bedrijf binnen enkele jaren een digitaal dashboard heeft. Want kun jij je nog voorstellen dat je vroeger geld bij de bank ophaalde met een cheque? Of dat je je rekeningen betaalde met een acceptgiro? Hoe snel je ook meegaat met technologische veranderingen, het is altijd een goed moment om voor financiële groei te kiezen. Een digitaal dashboard is een investering, die zichzelf snel terugverdiend. Wie het ervaart, zal zich afvragen waarom hij het nooit eerder had.
Meer weten over hoe je makkelijk en snel kan overstappen van papier naar digitaal en je informatie tot leven kunt laten komen? De koffie staat klaar.